همه

برنامه سی پنل cpanel چیست؟ با کاربردهای آن آشنا شوید.

به تازگی در دنیای وب و هاستینگ قدم گذاشته‌اید؟ مطمئنا در این راه، اصطلاحات و مفاهیم متعددی وجود دارند که با آنها آشنایی نداشته و با شنیدنشان گیج می‌شوید. یکی از جمله پرکاربردترین این اصطلاحات،‌ cPanel ( سی پنل ) است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنوز هم نتوانسته‌اید به پرسش سی پنل cpanel چیست پاسخ دهید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کرده و فرصت مطالعه ی آن را از دست ندهید.

cPanel یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) آنلاین و مبتنی بر سیستم عامل لینوکس است که به عنوان یک کنترل پنل جهت ساده‌سازی مدیریت وب سایت و سرور ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع،‌ cPanel به شما در مدیریت و ثبت دامنه ها، سازماندهی فایل‌های وب، ایجاد حساب‌های ایمیل،‌ انتشار و پابلیش وب سایت ها و دیگر موارد اینچنینی کمک می‌کند.

اگر قصد خرید هاست cpanel سی پنل ، با بالاترین کیفیت را دارید‌،‌ به وب سایت ابرآراز سرزده و از خدمات و سرویس‌های گوناگون ما برخوردار شوید.

برنامه سی پنل چیست ؟

به جرات می‌توان گفت که cPanel یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل ها در میان کاربران بوده و بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب ،‌ cPanel را به عنوان بخشی از پکیج‌های میزبانی خود، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

cPanel دارای دو رابط متفاوت است؛ 

  1. رابط کاربری با نام cPanel.
  2. رابط مدیریت سرور با نام Web Host Manager یا WHM

ترکیب این دو رابط با یکدیگر به کاربران اجازه می‌دهد تا وب سایت خود را به بهترین شکل مدیریت کنند. علاوه بر آن، ابزارهایی در اختیار ارائه‌دهندگان هاستینگ و میزبانی قرار می‌دهد.

تمام این موارد در کنار مزیت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، سبب می‌شوند تا cPanel به انتخاب اول و برتر کاربران تبدیل گردد.

از مهم‌ترین مزایای سی‌پنل می‌توان یادگیری آسان، سهولت در استفاده، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، نصب‌کننده خودکار نرم افزار ، در دسترس بودن مطالب آموزشی، پشتیبانی آنلاین و… را نام برد. سرعت لود سریع کار با این کنترل‌پنل را برای شما اسان خواهد کرد.

برنامه سی پنل چیست

هاست سی پنل چیست ؟

هاست cpanel چیست ؟ به ساده‌ترین زبان ممکن،‌ چیزی به اسم هاست سی پنل وجود ندارد. سی پنل همان کنترل پنلی هست که پیش از این نیز گفتیم. زمانیکه روی فضای میزبانی (هاست) شما سی پنل نصب می‌شود، شما یک هاست مجهز به cPanel دارید. پس اگر جایی هاست سی پنل به چشمتان خورد و با این وسال مواجه شدید که سرور سی پنل چیست ؟ بدانید و آگاه باشید که پنل کاربری آن هاست، cPanel است.

مزایای سی پنل cpanel چیست ؟

  • امکان مشاهده پهنای باند
  • امکان مشاهده‌ی فضای دیسک قبل از به پایان رسیدن
  • ایجاد ساب دامنه ، پارک دامنه و دامنه های افزوده در صورت استفاده از سی‌پنل
  • امکان مدیریت ایمیل‌ها، پاسخگویی خودکار ایمیل‌ها و…

معایب برنامه سی پنل چیست ؟

اساسی‌ترین مشکل سی‌پنل، تحریم بودن ایرانیان از طرف شرکت است که برای استفاده از هاست لینوکس ایران ممکن است دچار مشکل شوند.

کاربردهای برنامه سی پنل cpanel چیست ؟

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید، cPanel قابلیت‌های مفید متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

ایمیل

امکاناتی را که cPanel در رابطه با ایمیل در اختیار ما می‌گذارد‌، عبارتند از:

  • ایجاد حساب‌های ایمیل جدید
  • مشاهده و اصلاح حساب‌ها
  • تغییر سوابق MX
  • تغییر گذرواژه‌های ایمیل
  • تنظیم اطلاعات صندوق‌های دریافتی
  • و…

کاربردهای برنامه سی پنل cpanel چیست

دامنه‌ها

  • پیکربندی دامنه های جدید در حساب خود
  • تنظیم و ثبت دامنه ها
  • ایجاد زیر دامنه
  • تنظیم مسیرها و تغییر آنها
  • و…

مدیریت فایل

  • تهیه نسخه پشتیبان از حساب cPanel خود در قسمت فایل‌های cPanel
  • دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در حساب خود و تغییر آنها
  • بررسی میزان استفاده از دیسک
  • ایجاد و مدیریت حساب‌های FTP 
  • و…

پایگاه‌های داده و نقش سی پنل cpanel چیست ؟

  • ایجاد پایگاه داده ‌های جدید
  • دسترسی از راه دور به MySQL و تنظیم آنها
  • دسترسی به پایگاه داده یا دیتابیس از طریق phpMyAdmin
  • و…

آیا cPanel خصوصی است؟

بله، حساب cPanel شما خصوصی است و شخص دیگری نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.با این وجود تلاش کنید تا نام کاربری و رمز عبور خود را ایمن و محفوظ نگاه دارید. این امر جهت ایمن نگه داشتن اطلاعات و تنظیمات وب سایت شما بسیار حائز اهمیت است.

آیا cPanel خصوصی است

نحوه ورود به سی پنل cpanel چیست ؟

قصد دارید تا از cPanel استفاده کنید؟ دسترسی سی پنل چیست و طریقه‌ی ورود به سی پنل سایت چیست ؟ شما نیز با این سوالات مواجه هستید؟ این کار بسیار ساده بوده و شما می‌توانید به راحتی و با استفاده از دو آدرس زیر به سایت سی پنل خود وارد شوید:

https://yoursitename.com/cpanel

https://yoursitename.com:2083

نکته: به جای آدرس yoursitename.com نام دامنه خود را وارد کنید. بعد از خرید هاست باید از طرف شرکت یک ایمیل ارسال شود که اطلاعات ورود به هاست در آن موجود است.

بعد از وارد کردن نام کاربری Username و رمز عبور Password، با تصویر زیر که همان محیط ابتدایی سی‌پنل است مواجه می‌شوید. شما به محض ورود به سی‌پنل در سمت راست صفحه با کادری مواجه می‌شوید که اطلاعات ارزشمندی مانند میزان پهنای باند استفاده شده، میزان فضای استفاده شده از هارد دیسک شما، دامین در حال استفاده، آی‌پی کاربر و… را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دلیل نیاز به سی پنل cpanel چیست ؟

cPanel وظایف سخت و دشوار سرور را بر عهده گرفته و آنها را در یک رابط، کاربر پسند قرار می دهد. بدون cPanel، شما باید وارد سرور خود شده و فایل‌های پیکربندی را به صورت دستی ویرایش کنید. درواقع cPanel به شما امکان می‌دهد، این فرایند را با چند کلیک تکمیل کنید.

به این ترتیب، راه‌اندازی و مدیریت چندین حساب ایمیل بر روی سرور شما یک کار پیچیده و دشوار است که به صورت دستی انجام می‌گیرد. cPanel ایجاد حساب‌های جدید یا حتی انتقال حساب‌ها از یک میزبان دیگر را برای شما بسیار آسان می‌کند.

دلیل نیاز به سی پنل cpanel چیست

کاربردهای بسیار مفید cPanel

کاربردهایی را که برای cPanel نام بردیم را به خاطر دارید؟ مواردی را که در ادامه قصد داریم عنوان کنیم، درجهت تکمیل آن بخش خواهد بود. با ما همراه باشید.

نحوه نصب وردپرس با cPanel

اکثر میزبان‌ها به شما امکان می‌دهند در داشبورد cPanel خود، به ابزاری با نام “نصب کننده خودکار” دسترسی داشته باشید. این ابزار به شما امکان می‌دهد وردپرس و همچنین بسیاری از نرم افزار های دیگر را تنها با چند کلیک ساده نصب کنید. در میان نصب‌کننده‌های خودکار بسیار زیادی که وجود دارد، Softaculous احتمالاً محبوب‌ترین آنهاست.

برای نصب وردپرس از طریق cPanel، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که قسمت autoinstaller را جستجو کرده و روی دکمه وردپرس کلیک کنید. سپس، برای تکمیل مراحل نصب وردپرس ، wizard را راه‌اندازی کنید.

حال که صحبت از وردپرس شد، بیایید با هم بررسی کنیم که شما تا چه میزان با آن و کاربردهایش آشنایی دارید؟ تامین امنیت وردپرس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این میزان اهمیت به نحوی ایت که ما در مقاله‌ای دیگر به تفصیل در مورد آن توضیح داده‌ایم. اگر شما هم به امنیت وردپرس خود اهمیت می‌دهید،‌ فرصت مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

نحوه افزودن حساب ایمیل جدید با سی پنل cpanel چیست ؟

cPanel مراحل ساخت آدرس ایمیل را با استفاده از نام دامنه منحصر به فرد شما آسان می‌کند. برای شروع، در قسمت ایمیل به دنبال گزینه Email Accounts باشید. سپس، آدرس مورد نظر برای حساب ایمیل خود و همچنین رمز عبور را وارد کرده و روی ایجاد حساب کلیک کنید. درنهایت، می‌توانید مستقیماً از cPanel به یک حساب پست الکترونیکی دسترسی داشته یا حساب ایمیل جدید خود را برای کار با یک سرویس گیرنده ایمیل مستقل تنظیم کنید.

نحوه افزودن حساب ایمیل جدید با سی پنل cpanel چیست

نحوه افزودن دامنه /زیر دامنه جدید با cPanel

cPanel به شما امکان می‌دهد دو نوع دامنه ایجاد کنید:

دامنه های Addon

این‌ها دامنه هایی کاملاً مستقل هستند؛ به عنوان مثال arazcloud.com.

زیر دامنه ها

این‌ها به نام دامنه شما اضافه می‌شوند؛ به عنوان مثال newv.arazcloud.com/blog/.com.

برای افزودن هر دو نوع دامنه که مورد نیازتان است، در قسمت Domains به دنبال گزینه مربوطه باشید.

نحوه آپلود و مدیریت فایل‌ها با سی پنل cpanel چیست ؟

شما همیشه می‌توانید فایل‌ها را با استفاده از چیزی به نام FTP بارگذاری و مدیریت کنید. با این حال cPanel، یک رابط کاربری تحت وب به نام File Manager، برای کمک به شما در مدیریت فایل‌ها ارائه می‌دهد. برای دسترسی به آن، در قسمت Files به دنبال گزینه File Manager باشید.

چرا ابرآراز؟

با خرید هاست لینوکس حرفه ای و پرسرعت ابر آراز که با بهترین منابع سخت افزاری و نرم افزاری همچون هارد پرسرعت NVMe، CDN و… در اختیار شما قرار می‌گیرد، از کارایی و عملکرد بالایی در میزبانی خود برخوردار خواهید شد و با انواع تجهیزات امنیتی و فایروال که به صورت رایگان به شما ارائه می‌گردد، امنیت سایت خود را در برابر حملات احتمالی تضمین می‌کنید؛ همچنین ناگفته نماند که با خرید هاست ابری لینوکس امکان استفاده از بانک اطلاعاتی MYSQL با کارایی کامل و سرعت فوق العاده برای شما فراهم می‌گردد.

امیدواریم که این مقاله، پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما اگر در این خصوص به مشکلی برخوردید، تیم پشتیبانی ابر آراز در خدمت شما عزیزان خواهد بود تا به سوالات احتمالی شما پاسخ بدهد. علاه بر آن ما در پیج اینستاگرامی خود، پیرامون جدیدترین و تازه‌ترین اخبار حوزه‌ی تکنولوژی و فناوری صحبت خواهیم کرد. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

نمایش بیشتر

ادمین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا